„Obrachunki WIECHowskie” to najnowsza książka Andrzeja Rodysa poety, prozaika Warsiawiaka i varsavianisty. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Komograf.
Głównym tekstem książki „Obrachunki WIECHowskie” Andrzeja Rodysa jest esej pod tym samym tytułem poświęcony wybitnemu warszawskiemu pisarzowi Stefanowi Wiecheckiemu, który używał skrótu lub pseudonimu Wiech. Publikacja zawiera też szkice warszawskie, literackie oraz cykl tekstów „Literatura międzywojenna” odnoszących się twórczości powstającej w Warszawie w latach 1918-1939.
„Teksty zawarte w książce „Obrachunki WIECHowskie” odnoszą jakoś do warszawskich losów.” – Wyjaśnia Andrzej Rodys. – „Pojawia się tematyka Powstania Warszawskiego, występująca w utworach Krystyny Łagowskiej, Elżbiety Dąbrówki-Madej i Bogdana Bartnikowskiego. Wśród pozostałych pozycji dużo miejsca zajmują wspomnienia i refleksje o tematyce warszawskiej. Dotyczą one zarówno okresu wojennego, jak i tego, co działo się później, a nawet już całkiem współcześnie. Materiał zawarty w książce „Obrachunki WIECHowskie”, jakby na niego nie patrzeć, choćby ze względu na duże zróżnicowanie, i tematyki, i formy wypowiedzi publicystycznej, składa się na dość skomplikownaą mieszaninę.” – Uważa Andrzej Rodys.
W tekstach zawartych w książce „Obrachunki WIECHowskie” Andrzej Rodys przywołuje takich pisarzy jak: Tadeusz Dołęga Mostowicz, Henryk Sienkiewicz, Konstanty Ildefons Gałczyński, Kornel Makuszyński, Stanisław Leon Machowiak, Stanisław Nyczaj, Zbigniew Gajewski, Monika Maciejczyk, Izabela Galicka, Or-Ot (Artur Oppman), Bruno Jasieński, Helena Mniszek, Magdalena Kossak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Zofia Kossak-Szczucka, Kazimierz Rosinkiewicz (Rojan), Władysław Umiński, Antoni Lange, Bolesław Leśmian (Lesman), Jan Brzechwa (Jan Wiktor Lesman), Pola Gojawiczyńska, Witold Gombrowicz, Michał Choromański, Wanda Wasilewska, Olga Tokarczuk, Władysław Stanisław Reymont, Maria Dąbrowska, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Parandowski, Tadeusz Zieliński, Józef Czechowicz, Stanisław Piętak, Jerzy Zagórski, Aleksander Rymkiewicz, Leopold Staff, Jalu Kurek, Jan Wiktor czy Ksawery Pruszyński.
Andrzej Rodys jest poetą, satyrykiem i artystą estradowym. Z zawodu ekonomista.
Absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie. Wcześniej studiował na Wydziale Filologii Polskiej. Artystę cechuje niezwykle barwna osobowość. Jego wiersze, eseje i opowiadania ukazywane były w czasopismach tradycyjnych i w portalach internetowych. Przez wiele lat pełnił funkcję sekretarza redakcji kwartalnika „Sekrety Żaru”.
Andrzej Rodys to warszawski sposób bycia. Szczególne miejsce w jego twórczości zajmuje ukochana Warszawa. Nazywany jest następcą „Wiecha”, czyli tworzącego w gwarze warszawskiej Stefana Wiecheckiego. Swoje utwory prezentował na scenie popularnego kabaretu literackiego „Pół serio” i w Teatrze Kamienica.
Andrzej Rodys pisał od dawna. Jednak pierwszą książkę „Recuerdo” wydał dopiero w 2005 roku. Potem były takie pozycje jak „Pochwała herbaty i inne wiersze”, „W poczekalni”, „Syrenie gawędy i inne poezje warszawskie”, „Kawiarnia w starym stylu”, „Syrenie gawędy 2 i inne poezje warszawskie”, „Inwazja zieleni”, „Karol Hardy i inni. Opowieść warszawska” (opowieść autobiograficzna) „Randka retro” i „Patrzę na moją fotografię”. Andrzej Rodys zajmuje się też pielęgnowaniem mowy Stefana Wiecheckiego. Przykładem takiej aktywności może być przekład lub raczej stylizacja poematu „Sekrety Życia. Kalendarz Poetycki” Juliusza Erazma Bolka na formę literacką i językową jakiej użyłby Wiech.
Andrzej Rodys ma fenomenalną pamięć i niezwykłe zdolności aktorskie, co umila jego spotkania autorskie z czytelnikami. Występuje publicznie jako lektor, recytator utworów własnych oraz innych autorów. Andrzej Rodys otrzymał wiele nagród literackich.
Należy do Stowarzyszenia Autorów Polskich.