Solidarność Ikona oporu – według Jerzego Kośnika

Jerzy Kośnik – jeden z najwybitniejszych fotoreporterów i wspaniały artysta fotografik – rozpoczął pracę nad wystawą zdjęć „Solidarność Ikona oporu”. Otwarcie ekspozycji zaplanowane jest na sierpień 2022 r.

Jerzy Kośnik jest autorem aktów, portretów gwiazd filmu, kronikarzem życia opozycji demokratycznej w Polsce w latach 80. XX wieku.

Wśród zdjęć wykonanych przez fotografa jest plejada znanych postaci m.in.: Isabella Adjani, Michelangelo Antonioni, Pamela Anderson, Bernardo Bertolucci, Juliusz Erazm Bolek, David Bowie, Diana (właś.: Frances Mountbatten-Windsor z domu Spence), Pierce Brosnan, Sean Connery, Beatrice Dale, Timothy Dalton, Jean Claude Van Damme, Betty Davies, Ewa Demarczyk, Catherine Denevue, Gerard Depardieu, Johny Depp, Andie Mac Dowell, Dorothy Faye Dunaway, Anna Dymna, Clint Eastwood, Peter Falk, Federico Fellini, Małgorzata Foremniak, Katarzyna Figura, Jane Fonda, Milla Jovovich, Samuel Fuller, Janusz Gajos, Richard Gere, Hugh Grant, Dennis Hopper, Jim Jarmusch, Catherina Zeta Jones, John Huston, Grace Jones,  Nicole Kidman, Krzysztof Kieślowski, Ben Kingsley, Nastassja Kinski, Liliana Komorowska, Christophe Lambert, Tadeusz Łomnicki, Segio Leone, Jane March, Sophie Marceau, Gabriel Garcia Marquez, Marcello Mastroianni, Mathew Modine, Roger Moore, Jeanne Moreau, Robert de Niro, Nagisa Oshima, Joanna Pacuła, Roman Polański, ks. Jerzy Popiełuszko, Anna Prucnal, Christopher Revee, Fernardo Rey, Mickey Rourke, Ewa Salacka, Carlos Saura, Claudia Maria Schiffer , Volker Schlöndorff, Izabela Scorupco,  Andrzej Seweryn, Jerzy Skolimowski, Sharon Stone, Vittorio Storaro,  Grażyna Szapołowska, Andrzej Tarkowski, Ugo Tognazzi, Liv Tyler, John Travolta, Jean Tripplehorn, Beata Tyszkiewicz, Liv Ullmann, Andrzej Wajda, Lech Wałęsa, Wim Wenders, Robin Wiliam, Bruce Willis czy Andrzej Żuławski. Inną wielką pasja Jerzego Kośnika były zdjęcia roznegliżowanych kobiet. Zrobił wiele fascynujących, przepełnionych erotyzmem i ogromnym wyczuciem smaku, aktów.

Akt Anny Dymnej wykonany przez Jerzego Kośnika w 1979 roku został zaliczony przez krytyka Jerzego Lewczyńskiego do 100 najlepszych polskich zdjęć. Fotografia Joanny Janikowskiej, zrobiona w Cannes w 1995 roku, pochodząca z sesji dla Playboya znalazła się w albumie „100 Most Beautiful Girls in the World” wydanym przez Playboya. To przykłady zdjęć, które stały się ikonami popkultury, a widzowie znają wiele postaci właśnie z kadrów wykonanych przez Jerzego Kośnika. Zajmuje się on również twórczą obróbką zdjęć cyfrowych. Daje ona Jerzemu Kośnikowi ogromna swobodę kreacyjną.

Pierwsze zdjęcia Jerzy Kośnik wykonała jako nastolatek, podczas wydarzeń w marcu 1968 roku w Warszawie. Decyzję o zostaniu fotografem podjął na premierze w w Klubie riviera remont, po obejrzeniu filmu „Powiększenie” wybitnego włoskiego reżysera Michelangelo Antonioniego. Scenariusz został oparty na opowiadaniu Julio Cortázara „Babie lato”(„Las babas del diablo”). Film opowiada o fotoreporterze, który roi serię przypadkowych zdjęć w parku. Kiedy zaczyna je wywoływać i powiększać odkrywa mroczną historię.

Po wprowadzeniu stanu wojennego, w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, przez komunistycznego gen. Wojciecha Jaruzelskiego, Jerzy Kośnik stracił pracę w tygodniku „Film”, gdzie pracował jako fotoreporter. Od razu otrzymał propozycję współpracy z legendarną francuską agencją fotograficzną Gamma. Wtedy zaczął dokumentować strajki robotników, manifestacje, bójki opozycjonistów ze Zmechanizowanymi Oddziałami Milicji Obywatelskiej (ZOMO). Fotografował też życie codzienne.

Jerzy Kośnik był w latach 80. XX wieku społecznym fotografem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” Regionu Mazowsze. Dzięki temu był blisko wydarzeń związanych z ruchem związkowym. W stanie wojennym fotografował wszystkie protesty nielegalnej „Solidarności” aż do końca lat 80. XX wieku. W ten sposób zdokumentował życie ówczesnej polskiej opozycji.

„Jerzy Kośnik jeśli chodzi o ludzi sfotografował bardzo wielu z tych najciekawszych w drugiej połowie XX wieku Ina początku XXI wieku. Właściwie to nie on był szczęśliwi, tylko ci, którym on zrobił zdjęcia.” – Uważa Juliusz Erazm Bolek – laureat Światowego Dnia Poezji ustanowionego przez UNESCO, jeden z bohaterów zdjęć Jerzego Kośnika. – „Pasją Jerzego Kośnika były zawsze kobiety, fascynuje się nimi, wykonał, za pewne miliony aktów. Posiada fascynujące archiwum, choć wiele, że wiele „gorących” zdjęć też zniszczył. To wielka odwaga fotografa i pokora dla własnej pracy. Do historii przejdzie jednak za sprawą ważniejszą, choć może nie budującą mu takiej popularności. W latach 80. XX wieku dokumentował działalność polskiej opozycji, utrwalił kawał historii. Bez niego wiele wydarzeń poszłoby w zapomnienie, albo w ogóle nie byłoby znanych. Za to należy się Jerzemu Kośnikowi wielka chwała. Mam nadzieję, że wiele zdjęć przypominających tamte czasy zobaczę na wystawie fotograficznej „Solidarność Ikona oporu” Jerzego Kośnika.” – Wyjaśnia Juliusz Erazm Bolek

Agencja Informacyjna, kultura /DEC/ 14.03.2022