Jan Englert drabina

Jan Englert: mistrzowie mają schodzić w dół, aby byli dostępni dla tych pod drabiną

Agencja Informacyjna: Jan Englert gorzko wypowiada się o kondycji współczesnego aktorstwa, w wywiadzie-rzece, przeprowadzonej przez Kamila Drecka, który został opublikowany w książce „Bez oklasków”, przez Wydawnictwo Otwarte.

Jan Englert: w Internecie ludzie obnażają się psychicznie

Żyjemy w czasach, w których wszyscy się obnażamy. Zupełnie bezwstydnie. I nie mówię tu o obnażeniu fizycznym, tylko psychicznym. Mam z tym prawdziwy kłopot. Internet doprowadził nas do tego, że informujemy, co jemy, co wydalamy, gdzie jesteśmy na wakacjach i o kolejnych podbojach miłosnych. 

Jan Englert: castingi wygrywają aktorzy, którzy mają najwięcej polubień

Wszystko stało się własnością publiczną. Daje to złudne poczucie, że jesteśmy obywatelami świata. Że ktoś o nas usłyszy. Ścigamy się na ilość lików, na ilość followersów. To się obecnie przekłada na castingi. Niedawno jedna z moich aktorek poszła na casting. Wyszedł pan, wywołał je nazwisko i powiedział: „Proszę pani, ale pani nie ma w ogóle followersów!”. Faktycznie nie miała, więc jej podziękowali. 

Jan Englert: ludzie zarabiają na followersach

Casting polega teraz nie na szukaniu umiejętności, tylko polubień. Facet, który na oczach widzów zjada kocie odchody i robi inne obrzydliwe rzeczy ma 5.000.000 fanów. Jego sprawa, że to robi, niech tam. Tyle, że ludzie z dużą liczbą followersów zarabiają krocie na kontraktach z przedsiębiorstwami, które się poprzez nich reklamują.

Jan Englert: Wszystko zaczyna równać w dół.

Kłopot polega na tym, że ilość zaczyna wygrywać z jakością tego, co robimy. Nie jest ważne, czy to co robimy ma wartość, tylko czy da się to komuś opchnąć. Poziom oferty zaczyna się dostosowywać do niewykształconej większości. Do masy. Do miernoty. Wszystko zaczyna równać w dół.

Kiedyś próbowaliśmy wejść na drabiny, na których górowali mistrzowie. Teraz odwrotnie, mistrzom każe się schodzić w dół, żeby stali się dostępni dla tych, co stoją pod drabiną…”

Jan Englert

Wypowiedź Jana Englerta pochodzi z książki „Bez oklasków” Kamili Dreckiej, opublikowanego przez Wydawnictwo Otwarte.


Kim jest Jan Englert?

Jan Aleksander Englert – aktor teatralny i filmowy, reżyser teatralny, profesor sztuk teatralnych, pedagog. Dyrektor artystyczny Teatru Narodowego w Warszawie od 2003 roku. Absolwent Wydziału Aktorskiego w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutował mając 13 lat w filmie „Kanał”, który wyreżyserował Andrzej Wajda 

Jan Englert – ponad 450 ról

Jan Englert stworzył ponad 100 ról filmowych, ponad 150 ról teatralnych oraz ponad 200 ról telewizyjnych. Wyreżyserował ponad 30 spektakli teatralnych i 35 spektakli Teatru Telewizji. Wystąpił w przedstawieniach reżyserów, takich jak m.in. Erwin Axer, Jerzy Kreczmar, Kazimierz Dejmek, Andrzej Łapicki, Maciej Prus, Jerzy Jarocki i Jerzy Grzegorzewski. 

W jakich teatrach występował Jan Englert?

Po ukończeniu studiów w 1964 został aktorem Teatru Polskiego w Warszawie. W 1969 przeszedł do Teatru Współczesnego. W 1981 odszedł z Teatru Współczesnego i wrócił do Teatru Polskiego. W 1997 wstąpił do zespołu Teatru Narodowego, którego dyrektorem artystycznym został w 2003 roku

Za jakie role teatralne Jan Englert dostał nagrody?

Jan Englert stworzył wiele wybitnych kreacji aktorskich  spektaklach, za które otrzymał szereg nagród: Nieud w „Letnim dniu” Sławomira Mrożka (1984 r.; za rolę otrzymał nagrodę aktorską pierwszego stopnia na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu), Gustawa w „Ślubach panieńskich” Aleksandra  Fredry (1984 r.; za rolę otrzymał nagrodę na festiwalu Opolskie Konfrontacje Teatralne w Warszawie), Morisa w „Kontrakcie” (1986 r.; za rolę otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu) i Bartodzieja w „Portrecie” Slawomira Mrożka (1987 r.; za rolę otrzymał nagrodę główną na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu), i tytułową rolę w „Ryszardzie III” Wiliama Shakespeare’a (1993 r.; za rolę otrzymał Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza oraz Grand Prix podczas Kaliskich Spotkaniach Teatralnych), Marka Antoniusza w „Juliuszu Cezarze” Wiliama Shakespeare’a (1996 r.; za rolę otrzymał nagrodę na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku), Paolo w „T.E.O.R.E.M.A.T.” Grzegorza Jarzyny (2009 r. za rolę w tej sztuce został uhonorowany Wielką Nagrodą Aktorską w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej).

W jakich filmach zagrał Jan Englert?

Jan Englert ma bogaty dorobek ról filmowych. Wystąpił m. in. w filmach „Sól ziemi czarnej” (1969 r.) i „Perła w koronie” (1971 r.) Kazimierza Kutza, „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna (1972 r.), „Noce i dnie” Jerzego Antczaka (1975), „Dusze stracone” Wyło Radewa (1975 r.; za rolę jezuita Ricardo Leon Heredia otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora na międzynarodowym festiwalu filmowym w Warnie), „Baryton” Janusza Zaorskiego (1984 r.), „Magnat” Filipa Bajona (1986 r.), „Komedia Małżeńska” Romana Załuskiego (1993 r.), „Kiler” Juliusza Machulskiego (1997 r.), Katyń” Andrzeja Wajdy (2007 r.) „Bogowie” Łukasza Palkowskiego (2014 r.). Popularność przyniosły mu również w role serialach telewizyjnych: „Kolumbowie” (1971), „Polskie drogi” (1976r.), „Lalka” (1977r.) i „Dom” (1980 r.). W 1971 otrzymał od redakcji „Expressu Wieczornego” statuetkę Złotej Maski dla najpopularniejszego aktora. 

Jakie nagrody i wyróżnienia otrzymał Jan Englert?

Jan Englert został odznaczony: Złotym Krzyżem Zasługi (1977 r.), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1988 r.), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2001 r.) i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2005 r.). Laureat wielu nagród za całokształt pracy artystycznej: Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1989 r.), Super Wiktor (1999 r.), Nagroda im. Tadeusza-Boya Żeleńskiego (2008 r.), Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida (2012 r.), Nagroda Gustaw (2014 r.), Nagroda im. Zygmunta Hübnera (2015 r.), Nagroda Specjalna Miesięcznika „Teatr” (2016 r.), Splendor Splendorów (2017 r.), Złoty Anioł (2017 r.), Wielka Nagroda Festiwalu „Dwa Teatry” (2019 r.), Nagroda Specjalna im. Stefana Treugutta (2019 r.). Zdobywca nagrody „Vox populi” – tytułu mistrza mowy polskiej w 4. Konkursie „Mistrz Mowy Polskiej” (2004 r.). 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji, które znajdziesz tutaj. Agencja Informacyjna.

AI, Opinie /dec/ 2.07. 2024, źródło: Facebook, Wikipedia

AI World
Gospodarka
Home
Opinie
Kultura