Roy Andersson „O nieskończoności”

 

Zdobywca Srebrnego Lwa za reżyserię na festiwalu filmowym w Wenecji 2019, Roy Andersson, powraca z nowym filmem. „O nieskończoności” to kolejna produkcja reżysera, w której snuje on refleksję nad ludzkim życiem. Charakterystyczne dla Anderssona narzędzia, takie jak surrealizm, melancholia, humor i nonsens stanowią podstawę oryginalności jego filmu. Dystrybutorem filmu jest AURORA FILMS.

W swoich filmach Roy Andersson w charakterystyczny sposób prezentuje rozważania nad pięknem, okrucieństwem, blaskiem oraz banałem życia. Jego historie zachęcają do refleksji i odnoszenia ich do codzienności.

Akcja filmu „O nieskończoności” toczy się w wielu miejscach jednocześnie. Przenosi się pomiędzy bunkrem Hitlera, gabinetem psychiatrycznym, zniszczoną wojną Kolonią, miejską ulicą czy ławką na wzgórzu.  Reżyser umyślnie miesza ze sobą przeszłość ze współczesnością, jawę ze snem a także prozę dnia codziennego z surrealistyczną wizją. Film „O nieskończoności” to seria starannie skomponowanych krótkich epizodów, które tworzą spójną całość dzięki głosowi Narratorki, która inspirowana postacią Szeherezady z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Odrębne historie przedstawiają widzom wiele niezwykłych postaci. Księdza, który przechodzi kryzys wiary, unoszącą się nad miastem parę kochanków, którym towarzyszy nastrojowa muzyka, mężczyznę obawiającego się o swoje oszczędności czy też młode dziewczyny tańczące na ulicach. Na pozór bohaterów nie łączy nic.

Do filmu „O nieskończoności” Roy Andersson zaangażował gwiazdy szwedzkiego kina. Na ekranie pojawią się Martin Serner, Tatiana Delaunay, Anders Hellström, Jan Eje Ferling, Bengt Bergius, Thore Flygel oraz w roli Narratorki Jessica Louthander.

Film był wielokrotnie nagradzany, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Dublinie, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji czy nagroda za naj;lepsze efekty specjalne na Europejskich Nagrodach Filmowych. Do polskich kin trafi 25 grudnia 2020 roku. Dystrybutorem filmu jest AURORA FILMS.

Roy Andersson urodził się w 1943 roku w Göteborgu. W 1970 zadebiutował filmem fabularnym „Historia miłosna”, który przyniosła mu cztery nagrody na festiwalu filmowym w Berlinie. Po nakręceniu drugiej fabuły „Giliap” Andersson zrobił sobie długą przerwę od kina. Poświęcił się rynkowi reklamowemu, gdzie znakomicie się odnalazł i był wielokrotnie nagradzany. W 1981 roku założył w Sztokholmie Studio 24, gdzie mógł rozwijać swój unikalny styl. Krótkie metraże, takie jak „Something Happened” czy „World of Glory”, zdobywały cenne laury na festiwalu w Clermont-Ferrand. W 2000 roku pokazał w Cannes pierwszą część „Trylogii absurdu” – „Pieśni z drugiego piętra”. Produkcja przyniosła mu Nagrodę Specjalną Jury. Środkową częścią trylogii, „Do ciebie, człowieku”, zrealizował siedem lat później. W 2009 roku miał swoją wystawę w nowojorskim MoMA. W 2014 roku domknął „Trylogię absurdu” filmem „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, który przyniósł mu najwyższy laur festiwalu w Wenecji. To miejsce dla niego szczególne, gdyż za pokazywany tam w 2019 roku „O nieskończoności” doceniony został Srebrnym Lwem dla najlepszego reżysera.

Agencja Informacyjna

 

Agencja InformacyjnaKultura / now / 13.10.2020

Related Post