Ewelina Rubinstein: Netflix traci na oglądalności (korespondencja z USA)

Dotychczasowy gigant na rynku mediów traci swoich stałych abonamentów. Jeszcze kilkanaście miesięcy temu, zwłaszcza na początku pojawienia się pandemii, Netflix liczył ogromne przychody. Ostatnie badania przeprowadzone poprzez poczytną w stanie Kalifornia gazetę „Los Angeles Times” dowodzą jednak, że „blisko połowa użytkowników platform streamingowych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zrezygnowała z co najmniej jednej usługi”.

Jak wynika z dalszej części artykułu powodem takich zachowań było przede wszystkim „zakończenie emisji serialu lub ulubionego programu”.

Wielu widzom nie podobała się również ostatnia produkcja, która w głównej roli królowej Anglii i Irlandii obsadzono Jodie Turner-Smith, czarnoskórą aktorkę.

Mimo że serial „Anna Boleyn” (który można oglądać na Netflixie) w reżyserii Lynsey Miller nie wydaje się złą produkcją, to jednak – wielu amerykańskich oraz brytyjskich krytyków filmów – uważa, że to fikcja, na którą w takim kinie nie ma miejsca. Bo to tak, jakby w roli władców z dynastii Piastów, obsadzić czarnoskórych aktorów. Byłoby dziwnie, bo po prostu nieprawdziwie.

Zwolennicy „postępowych” ekranizacji przekonują w internecie, iż „kolor skóry” nie ma znaczenia, a liczy się jedynie gra aktorska. W odpowiedzi pojawiają się coraz częstsze głosy, iż w takim razie „Martina Luthera Kinga powinien zagrać, choćby biały Ryan Gosling”.

Takie bronienie Jodie Turner-Smith wydaje się nieudaczne, bowiem pomysł na realizację wyżej wymienionego serialu oraz doboru samej aktorki, nastąpiło po krytyce w czasie przyjmowania Oskarów w Los Angeles. Wówczas zwrócono problem na to, iż wielu czarnoskórych aktorów/aktorek jest niedocenianych przez Akademię Filmową. Otrzymują oni role głównie drugoplanowe. Podobna dyskusja wybuchła na temat „zbyt małego” obsadzania kobiet w rolach pierwszoplanowych.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Jodie Turner-Smith (@jodiesmith)

Wydaje się, że na siłę zaczęto wprowadzać zmiany, które wcale nie poprawiły wyżej wymienionej sytuacji, lecz spowodowały raczej przypływ krytyki.

Można powiedzieć, że obsadzenie Jodie Turner- Smith w roli królowej Anglii i Irlandii było „strzałem w kolano”. Chciano być może dobrze, chciano, by podział na „czarnych” i „białych” nie miał znaczenia, ale – jak podkreśla „Los Angeles Times” – to lekka przesada.

„Jeśli chce się odtworzyć pewną historię danego kraju, to należy trzymać się faktów, a nie fikcji”- czytamy dalej na stronach gazety.

Nie ma wątpliwości, że ta 35- letnia aktorka J. Turner-Smith ma duży potencjał i kilka nagród na swoim koncie.


„Los Angeles Times” podkreśla również, że coraz trudniej jest Netflixowi zatrzymać subskrybentów na dłużej. Oglądają to, co chcą, a potem po prostu rezygnują z wykupienia dalszego dostępu do kanału. Ostatnio, po wydarzeniach związanych ze śmiercią 46- letniego Afroamerykanina Georga Floyda w Stanach Zjednoczonych doszło do zamieszek.

Kino również przeżywało swój trudny czas, bowiem chciano nawet wycofać ze wszystkich platform kinematograficzną klasykę kina: „Wichrowe wzgórza” (ang. „Wuthering Heights).

Film nakręcono na podstawie powieści autorstwa Emily Jane Brontë. Uważano bowiem, że nie należy „promować” rasizmu wobec czarnoskórych. To kompletna bzdura, bo to tak, jakby w Polsce przestano pisać o Holokauście, żeby nie „promować” antysemityzmu. Historii nie należy zapominać. Należy ją po prostu nie powtarzać i uczuć się na jej błędach.

Agencja Informacyjna

 

Ewelina RubinsteinAgencja Informacyjna, 03.04.2021

Ilustracja: Portret Anny Boleyn autorstwa Hansa Holbeina Młodszego – Tudorplace.com 2008-07-14, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4390864


Ewelina Rubinstein (Perry)

 – dziennikarka, pisarka, autorka wielu artykułów o tematyce społeczno-kulturalnej. W 2014 roku zadebiutowała mini-powieścią , dzięki której zdobyła uznanie wielu Czytelników. W 2016 roku ukazały się jej dwie kolejne książki (w tym „Jerozolima. Miasto Boga”), a w listopadzie 2017 roku reportaż „Niczyj. Prawdziwe oblicza bezdomności”.W kwietniu br. nakładem wydawnictwa Pascal ukazała się jej najnowsza publikacja, której jest współautorką. Jej teksty publikowane są także na łamach wielu ogólnopolskich, amerykańskich czasopism oraz portalach internetowych. Współpracuje z Telewizją Polską, ogólnopolską Agencją Informacyjną w Warszawie oraz z jedną z gazet z San Francisco. Wielokrotnie nagradzana i nominowana w krajowych konkursach dziennikarskich.

Related Post