„Sprawa Rity G.” z Grand Prix Teatroteka Fest

„Sprawa Rity G.” Jolanty Janiczak w reżyserii Darii Kopiec ze znakomitymi rolami Moniki Buchowiec i Martyny Byczkowskiej  otrzymała Grand Prix II edycji festiwalu TEATROTEKA FEST. 

W drugiej edycji festiwalu TEATROTEKA FEST wzięło udział 10 premierowych ekranizacji spektakli zrealizowanych w 2017 roku w ramach projektu Teatroteka WFDiF.  Jury zdecydowało o przyznaniu Grand Prix dla najlepszego spektaklu „Sprawie Rity G.” – „za brawurę realizacyjną i konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi współtworzących widowisko”. Nagroda w wysokości 15 tys. zł – podzielona w równych proporcjach – trafiła do reżyserki spektaklu Darii Kopiec, autora zdjęć Piotra Chodury, twórczyni muzyki Joanny Halszki Sokołowskiej, odpowiedzialnej za kostiumy Patrycji Fitzet i montażystki Moniki Sirojc. W tym spektaklu doceniono także kobiece kreacje aktorskie. Monika Buchowiec została nagrodzona za pierwszoplanową rolę kobiecą, a ufundowana przez rektora Akademii Teatralnej nagroda dla studenta lub absolwenta tej uczelni, powędrowała do Martyny Byczkowskiej.

Zaadaptowana dla potrzeb TEATROTEKI sztuka Jolanty Janiczak, nosząca w oryginale tytuł „Sprawa Gorgonowej”. Głośny proces Rity Gorgonowej z lat trzydziestych XX wieku stał się dla autorki, a potem dla reżyserki spektaklu, pretekstem dla stworzenia odrębnej, całkowicie autonomicznej wizji artystycznej. Sztuka napisana językiem dalekim od potocznego nie jest rekonstrukcją toczącego się śledztwa w poszlakowej sprawie o zabójstwo, choć występujące w niej postaci mają swoje pierwowzory w rzeczywistości. Tematem głównym nie jest popełniona zbrodnia i dochodzenie do prawdy. Długotrwały proces staje się faktem medialnym, który zaczyna funkcjonować samoistnie i służy jedynie podtrzymaniu sensacji dla potrzeb tworzonego wokół tego faktu show biznesu.

“Sprawa Rity G.” – efektowny teatralny teledysk (recenzja)

Daria Kopiec – reżyser nagrodzonej sztyuki ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni (2003), absolwentka PWSFTiT im. Leona Schillera w Łodzi (na Wydziale Operatorskim specjalizacja Animacja i Filmowe Efekty Specjalne). Była stażystką w École Nationale Supérieure des Arts Visuels – La Cambre w Brukseli (2007-2007). Od 2009 r. jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Realizuje filmy krótkometrażowe (Anunnaki  2004, Femme fatale 2005, Osiem 2006, Zuzanna 2010) i teledyski (Lady Pank: Dziewczyny dzisiaj z byle kim nie tańczą; T.Love: Lucy Phere; dla dzieci: Kamfora z płyty Piosenki do grania na nosie Teatru Pinokio w Łodzi). Prowadzi warsztaty z animacji stop-motion, z pikselacji w ramach Polskiej Prezydencji Se-ma-for European/Asian Express 2011 (w Pekinie, Madrycie, Tokio i w Paryżu). Od lipca 2012  współpracuje z Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur i narodów” w Sejnach. W latach 2008-2012 była reżyserem studenckiej grupy teatralnej Teatr Nieobliczalny PŁ. Reżyserowała spektakl “Momo” wg Michaela Endego w Teatrze Pinokio w Łodzi (2012).

“Sprawa Rity G.”: rozmowa z Darią Kopiec i Martyną Byczkowską

Z pozostałych nagród festiwalu – aż sześć – trafiło do twórców spektaklu „Porwać się na życie”. Sztuka Roberta Urbańskiego została uznana za najlepszy tekst dramatyczny, a Michał Szcześniak otrzymał nagrodę za reżyserię. Ta „inteligentna i błyskotliwa komedia liryczna” – jak uzasadniało Jury – zdobyła główną nagrodę (w wysokości 3 tys. zł) przyznawaną przez ponad dwudziestoosobowe grono dziennikarzy i krytyków zajmujących się zawodowo tematyką teatralną i filmową. W spektaklu doceniono także muzykę skomponowaną przez Agatę Kurzyk oraz scenografię autorstwa Anny Wunderlich (która otrzymała tę nagrodę także za scenografię do „Sprawy Rity G.”). Nagroda za pierwszoplanową kreację męską – za subtelny i wzruszający portret marzyciela-porywacza” – powędrowała do Andrzeja Mastalerza, odtwórcy roli Tadka w „Porwać się na życie”.

W kolejnych kategoriach indywidualnych nagród aktorskich zwyciężyli: Anna Januszewska (drugoplanowa rola kobieca) za rolę w spektaklu „Cicha noc” autorstwa Amanity Muskarii w reżyserii Pawła Paszty i Mirosław Baka (drugoplanowa rola męska) za rolę w „Dziecku” Ingi Iwasiów w reżyserii Barbary Białowąs.

W kategorii „najlepsze zdjęcia” wyróżniony został Jakub Burakiewicz za spektakl „Cicha noc”. Nagroda w kategorii „montaż” trafiła z kolei do  Jakuba Motylewskiego za montaż spektakli „Cicha noc” i „Gardenia”. To druga z rzędu nagroda dla Jakuba Motylewskiego (w ubiegłym roku otrzymał ją za montaż „Zakładu Doświadczalnego Solidarność”).

Jury zadecydowało o przyznaniu honorowego wyróżnienia dla twórców spektaklu „Gardenia” autorstwa Elżbiety Chowaniec w reżyserii Wojciecha Urbańskiego – „za prostotę środków artystycznych i  harmonijną pracę całego zespołu”.

Spektakle oceniało siedmioosobowe jury w składzie: Małgorzata Semil (przewodnicząca), Danuta Stenka, Roman Gutek, Michał Walkiewicz, Kalina Zalewska, Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Wawrzyniec Kostrzewski,

Nagrodzony przez festiwalową publiczność został spektakl „Dzielni chłopcy” autorstwa Magdaleny Drab w reżyserii Szymona Waćkowskiego.

Uroczystość wręczenia nagród laureatom II edycji festiwalu odbyła się w Teatrze Collegium Nobilium Akademii Teatralnej.

Organizatorami festiwalu TEATROTEKA FEST są: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Współorganizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Festiwal współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Related Post